Bakwagen of plateauwagen?

Bij aanhangwagens zien we soms spatborden en soms niet. Dat is omdat er modellen zijn met de wielen naast de laadvloer, de zogenoemde bakwagens, en wielen onder de laadvloer, de zogenoemde plateauwagens. Dit verschil in de positie van de wielen geeft echter ook veel verschil in gebruik en uitvoering van de aanhangwagen.

Belangrijkste kenmerken van een bakwagen

De bakwagen kent bijna iedereen, sterker nog, wanneer de meeste mensen aan een aanhangwagen denken dan zien ze een wagen met spatborden, houten schotten om de bak en een laadklep aan de achterkant.

Heel lang was de bakwagen dan de meest verkochte aanhangwagen, en ook vandaag worden er nog heel veel bakwagens verkocht. Dat komt door de voordelen van de bouwwijze met wielen naast de bak. Zo is de constructie relatief eenvoudig en zijn de gebruikte materialen niet te duur waardoor bakwagens vaak goedkoper zijn dan een vergelijkbare plateauwagen.

Zo is de laadvloer lekker laag omdat deze direct boven de as kan liggen en niet boven de banden hoeft te zitten. Die lage laadvloer zorgt ook voor een laag zwaartepunt wat een stabiele wegligging geeft. En omdat de wielen naast de bak zitten heb je ook bij een bakbreedte van 100cm nog zicht op de aanhangwagen achter de auto en gedraagt de bakwagen zich voorspelbaar tijdens het rijden.

Omdat de banden en spatborden tegen de zijschotten zitten kunnen die niet open of verwijderd worden. Bij het laden via de zijkant moet je dus altijd de lading over de zijborden heen tillen, en omdat de zijborden toch niet open kunnen hebben de meeste balkwagens ook aan de voorkant een vast schot en voorrek. En de wielen naast de laadbak zorgen voor ca 45-50cm extra breedte wat vooral bij grotere bakmaten maakt dat de aanhangwagen breder is dan te trekkend voertuig, en dat is vaak niet prettig, zeker niet op smalle weggetjes of drukke binnensteden.

Belangrijkste kenmerken van een plateauwagen

De plateauwagen met wielen onder de laadvloer bestaat ook al lang, maar werd eerst vooral achter vrachtwagens en landbouwvoertuigen gebruikt. Bij personenauto’s en bestelbusjes zie je ze tegenwoordig echter ook steeds vaker omdat het grote prijsverschil de laatste jaren een stuk kleiner geworden is. Dat komt door nieuwere technieken en ook door de verkochte aantallen. Bij een plateauwagen kun je de zijborden opendoen of vaak zelfs afnemen waardoor het laden en lossen veel eenvoudiger is en doordat er geen spatborden in de weg zitten kun je dat zelfs met een heftruck doen.

Ook kun je een veel bredere laadbak hebben zonder dat de aanhangwagen breder wordt dan het trekkend voertuig. De wielen onder de bak en de mogelijkheid van een volledig vlakke laadvloer zonder borden rondom maken de plateauwagen heel veelzijdig en daardoor was de plateauwagen al snel erg populair bij de professionele gebruikers. De veelzijdigheid en de komst van kleinere plateauwagens de plateauwagen tegenwoordig ook snel interessant voor de particuliere klant en serieuze hobbyist. Tegenwoordig is een plateauwagen niet veel duurder dan een vergelijkbare bakwagen.

De laadvloer van de plateauwagen is wel hoger dan die van een bakwagen. De relatief hoge laadvloer is wat minder handig wanneer je met de hand moet laden of lossen en doordat de spoorbreedte bij eenzelfde bakmaat kleiner is en de laadvloer hoger heeft de plateauwagen vaak een wat minder rustige wegligging Dit is vooral het geval bij de smalle plateauwagens van bijvoorbeeld 130cm of 140cm breed en kan voor een groot deel opgelost worden door te kiezen voor een verlaagde uitvoering. Bij een verlaagde uitvoering worden andere banden gebruikt en vaak ook de as-montage aangepast waardoor de laadvloerhoogte van ca 70cm teruggebracht kan worden naar ca 60-65 cm, en door kleinere velgen toe te passen kan zelfs een laadvloer van ongeveer 55cm hoog verkregen worden.

Martz plateauwagen met geopend zijbord

Bakwagen en plateauwagen zijn er ook als gesloten aanhangwagen

Bij de termen bakwagen en plateauwagen denkt vrijwel iedereen aan een aanhangwagen met een open laadbak. Bij gesloten aanhangwagens wordt echter het zelfde onderscheid gemaakt en kunnen de wielen ook naast of onder de laadbak zijn gemonteerd. Bij gesloten aanhangwagens is er uiteraard geen sprake van laadbakborden. Bij gesloten aanhangwagens geldt ook dat de laadvloer iets hoger boven de grond ligt als de wielen onder de laadbak zijn geplaatst.

Bij een gesloten bakwagen zijn de wielen ook naast de laadbak geplaatst. Dit betekent dat u altijd rekening moet houden met de extra breedte van de wielen in combinatie met de spatborden. Bij een gesloten plateau aanhangwagen hebt u niets te maken met uitstekende delen en hebt u de volle breedte van de aanhangwagen tot uw beschikking om te gebruiken

Plateau aanhangwagen met gesloten opbouw voorzien van achter- en zijdeuren

De voor- en nadelen van de bakwagen en plateauwagen op een rijtje

Voordelen van een bakwagen

  • Laadvloer laag boven de grond
  • Laag zwaartepunt

Nadelen van een bakwagen

  • Alleen het achterbord kan worden geopend
  • Wielen met spatborden hinderlijk bij het laden en lossen
  • Laadbak alleen beriek vanaf de achterzijde, of er moet vanaf de zijkanten over de spatborden heen worden gereikt (kromme rug)
  • Door de naastliggende wielen is de bakwagen breder

Voordelen van een plateauwagen

  • Volledige breedte van de aanhanger wordt benut als laadoppervlak
  • Borden van de laadbak rondom neerklapbaar
  • Ook geschikt voor wat bredere lading
  • Geen uitstekende delen in de vorm van spatborden
  • Modulaire opbouw biedt veel mogelijkheden tot uitbreiding zoals opzetborden, loofrekken enz.

Nadelen van een plateauwagen

  • Door de wielen onder de bak ligt de laadvloer iets hoger boven de grond
  • Bij smallere plateauwagens is de wegligging iets minder rustig