Gesloten aanhangwagen of huifaanhangwagen?

Welke uitvoering u ook kiest, in beide gevallen is uw lading beschermt tegen bijvoorbeeld weersinvloeden en nieuwsgierige blikken. Toch zijn er grote verschillen tussen een gesloten aanhangwagen en een gewone aanhangwagen met een huif. Die verschillen zitten niet alleen in de aanschafprijs en de mate van bescherming, maar bijvoorbeeld ook het eigen gewicht en de flexibiliteit van de aanhangwagen spelen een rol. Met deze keuzehulp willen wij u helpen om de juiste aanhangwagen te vinden.

De gesloten aanhangwagen

De gesloten aanhangwagen heeft een vaste opbouw op het chassis staan die er niet af kan. Deze opbouw is meestal van multiplex panelen met een speciale coating, maar vandaag de dag zien we ook steeds vaker kunststof- of aluminium panelen. De Humbaur HKPA is bijvoorbeeld een hybride versie met een polyester voorkant en dak, en aluminium zijwanden. Ook sandwichpanelen zien we steeds vaker bij gesloten aanhangwagens. Deze bieden alle voordelen van kunststofpanelen, maar door de sandwichconstructie zijn ze net zo stijf als de multiplex panelen. Een extra voordeel van de sandwich panelen is dat ze ook een isolerende werking hebben.
Omdat sandwich panelen stijver zijn kunnen ze ook in grotere afmetingen gemaakt worden. Als laatste komen we ook nog vaak gesloten aanhangwagens tegen met standaard betonplex panelen in de kleuren bruin, groen of grijs. Deze hebben toch weer veel nadelen qua levensduur en kleurechtheid. Ze zijn echter wel een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de aluminium of sandwich panelen.

Uw lading zit in een gesloten aanhangwagen is vrijwel altijd letterlijk achter “slot en grendel”. Standaard zit er een enkele of dubbele toegangsdeur aan de achterkant die van buitenaf afgesloten kan warden. Optioneel kan er een zijdeur of zijklep in de wagen gemaakt worden. Ook extra isolatie is vaak mogelijk waardoor de gesloten wagen ook als koelwagen of vrieswagen kan worden ingezet. En trend is ook de neergaande achterklep zoals je ook wel bij paardentrailers ziet. Hierdoor kan de gesloten wagen bijvoorbeeld achter de camper en kun je een motor, scooter of zelfs een boodschappenwagen meenemen op je lange reizen.

Kortom de gesloten aanhangwagen is enorm veelzijdig en voor veel doeleinden inzetbaar.

De gesloten aanhangwagen is wel vaak een stuk zwaarder dan de open aanhangwagen met huif, waardoor het vaker zal voorkomen dat de gesloten aanhangwagen een eigen kenteken heeft en alleen gereden mag worden wanneer u over een aanhangwagenrijbewijs beschikt. Toch zijn er nog voldoende gesloten aanhangwagens die door iedereen met een B rijbewijs gereden mogen worden.

Als laatste is een gesloten aanhangwagen vaak duurder dan een open aanhangwagen met huif. Dat is, zeker wanneer de gesloten aanhangwagen aluminium of sandwich panelen heeft, ook logisch omdat die materialen per m2 veel duurder zijn dan huifdoek. Ze bieden daarvoor echter ook veel meer bescherming tegen weersinvloeden of diefstal.

De open aanhangwagen met huif

De open aanhangwagen met huif, ook wel kortweg huifaanhangwagen genoemd, kan een gewone bakwagen of plateauwagen zijn. Door hier een optionele huif bij te kopen veranderd u uw gewone aanhangwagen in een huifaanhangwagen. Het voordeel is dat het natuurlijk nog altijd een gewone aanhangwagen blijft want de huif is er vrij eenvoudig af te halen. Daarnaast is het een optie die vaak ook jaren later erbij gekocht kan worden, waardoor u bij een veranderend gebruik niet gelijk een volledig nieuwe wagen hoeft te kopen.

Plateau aanhangwagen met geopende huif

Een ander voordeel van een huifaanhangwagen is dat de zijkanten vaak ook gewoon opengedaan kunnen worden waardoor laden en lossen soms gemakkelijker is dan bij een gesloten aanhangwagen.

Kortom een open aanhangwagen met losse huif is een perfecte flexibele oplossing voor gebruikers die de ene dag een lading planken wil vervoeren, de andere dag het tuinafval naar de vuilstort wil brengen en in een regenachtig weekend wil helpen verhuizen. De huif bied een redelijk goede bescherming tegen nieuwsgierige blikken en een regenbuitje.

Toch zijn er ook nadelen aan die flexibiliteit. Als eerste biedt een huif door de constructie nooit volledige bescherming tegen wind en water. En ook “op slot” zetten van de huif is minder veilig dan bij een gesloten aanhangwagen. Als laatste is huifdoek natuurlijk kwetsbaarden dan bijvoorbeeld aluminium- of sandwich panelen.

Alternatieven voor de gesloten of huifaanhangwagen

Voordat we de voor- en nadelen van de gesloten aanhangwagen en de huifaanhangwagen voor u op een rijtje zetten willen wij nog graag kort een paar alternatieven bespreken. Zo is er het vlakzeil, dit beschermt de lading ongeveer net zoals een huif, maar gaat niet de hoogte is, Een vlakzeil ligt direct bovenop de borden en dus bovenop de lading. De lading is daarmee redelijk beschermt tegen weersinvloeden en nieuwsgierige blikken.

Een ander alternatief is een kunststof deksel op de aanhangwagen. Deze biedt bijna dezelfde bescherming als een gesloten opbouw, maar heeft als voordeel dat hij volledig open kan en demontabel is. Het nadeel is dat dit slechts voor een beperkt aantal open aanhangwagens als optie beschikbaar is.

Voordelen

  • Maximale bescherming van uw lading
  • Veel keuze in gebruikte materialen en afwerking
  • Veel extra mogelijkheden zoals bijvoorbeeld zijdeuren, zijkleppen of neergaande achterklep

Nadelen

  • Hogere aanschafprijs
  • Hoger eigen gewicht
  • Niet te gebruiken als open aanhangwagen

Voordelen

  • Aanschafkosten kunnen gespreid worden
  • Zowel als open als gesloten te gebruiken
  • In veel gevallen geen BE rijbewijs nodig

Nadelen

  • Huifdoek is kwetsbaarder dan vaste panelen
  • Niet volledig wind- en waterdicht
  • Kan niet echt op slot