Eigenschappen van de autotransporter
Een autotransporter is natuurlijk al een speciaal aangepaste aanhangwagen, maar er zijn een aantal eigenschappen die bepalen voor welk doel en welke gebruiker de autotransporter het best geschikt is. In dit deel van de keuzehulp gaan we wat meer in op de specifieke eigenschappen en wat deze betekenen.
Oprijhoek van de autotransporter
De oprijhoek van de autotransporter bepaalt of de bumper van de auto beschadigd kan worden bij het oprijden. De meeste autotransporters hebben een oprijhoek tussen de 12 en 15 graden. Wanneer je dan een verlaagde auto of sportauto hebt zal de voorspoiler de grond of oprijplaat raken bij het oprijden. Dat wil je natuurlijk niet, dus voor verlaagde auto’s en sportwagens is een kleinere oprijhoek nodig. Daarom zijn er fabrikanten die autotransporters maken met een oprijhoek van minder dan 10 graden. Dat kan op 3 manieren bereikt worden:
- Langere oprijplaten
- Verlaagde vloerhoogte
- De laadvloer laten zakken of kantelen
Langere oprijplaten betekenen ook meer risico dat je bij het oprijden of afrijden naast de oprijplaat terecht komt, dus dat is volgens ons een slechte oplossing.
Verlaagde vloerhoogte kan door kleinere wielen en banden te gebruiken of door de wielen buiten de laadvloer te plaatsen. Daarmee kom je echter niet onder de 10 graden qua oprijhoek, dus alhoewel dit voor sommige verlaagde auto’s een oplossing is, is het niet de beste.
Laadvloer laten zakken of kantelen is daarom de enige goede oplossing voor het verlagen van de oprijhoek. Ook omdat dit tegelijkertijd de tweede knik, bij het oprijden van de laadvloer beperkt of zelfs helemaal weghaalt. Kantelen is het meest eenvoudige en daarom ook de voordelige oplossing. Zeker wanneer gekozen wordt voor een simpel kantelmechanisme zonder hydrauliek is de prijs van een kantelbare autotransporter niet veel hoger dan die van een vergelijkbare gewone autotransporter.
De laadvloer laten zakken is de meest elegante oplossing, maar technisch wel zeer geavanceerd. Op dit moment zien we dit alleen maar bij de kleinere enkelas autotransporters waardoor dit dus alleen beschikbaar is voor kleine auto’s.
Gebruiksgemak van de autotransporter
Het gebruiksgemak van de autotransporter is erg belangrijk. Het bepaalt immers hoe snel en hoe veilig je de autotransporter kunt laden en lossen. Dat is niet alleen van belang voor de professionele gebruiker, maar vooral ook voor de incidentele gebruiker die prijs stelt op comfort en gemoedrust.
Het gebruiksgemak wordt bepaald door de aanwezigheid en lengte van de oprijplaten, Zonder oprijplaten is het veel gemakkelijker op- en afrijden, en lange oprijplaten maken het op- en afrijden wat meer risicovol. Maar ook zaken als een gesloten vloer, een lier, extra opties en gemakkelijk onderhoud dragen bij aan gebruiksgemak. Bij de keuze voor een autotransporter is het daarom belangrijk deze zaken mee te nemen in de beslissing en niet alleen te kijken naar de laagste prijs. Een autotransporter gaat gemakkelijk meer dan 10 jaar mee, en behoudt tweedehands ook nog eens goed zijn waarde. Iets meer betalen bij de aanschaf kan daarom soms beter zijn omdat het gemakkelijker werken is, de autotransporter langer meegaat en beter zijn waarde behoudt.
Autotransporter of autoambulance
Wanneer je op internet gaat zoeken zul je zien dat deze twee benamingen door elkaar heen gebruikt worden. Van oorsprong is een autoambulance bedoeld om een auto met pech, of na een ongeval, weg te kunnen halen. De autoambulance was daarom sterker, voorzien van stalen rijbanen en uiteraard voorzien van een lier. De autotransporter was bedoeld om een goed rijdende auto te vervoeren, bijvoorbeeld een oldtimer naar een clubevent. In de laatste jaren zijn de twee echter naar elkaar toegegroeid en wordt een aanhanger met houten vloer zonder lier rustig een autoambulance genoemd, en een echt werkpaard met stalen rijbanen een autotransporter. Vandaag de dag maakt het dus niet meer uit of je autotransporter of autoambulance gebruikt. De zoekresultaten zullen vergelijkbaar zijn.
Vloerhoogte van de autotransporter
De vloerhoogte van de autotransporter wordt vaak genoemd. Hiermee bedoelen we de hoogte van de laadvloer gemeten vanaf het wegdek. Meestal is dat tussen de 55 en 65 cm maar soms kom je ook wel vloerhoogtes boven de 70 cm tegen.
Een lage vloerhoogte wordt vaak een voordeel genoemd qua stabiliteit en zwaartepunt, of voor de oprijhoek, maar de realiteit is dat de bandenkeuze en bouwwijze veel meer betekenen voor een stabiel en veilig rijgedrag dan die 10cm lagere vloer. Ook voor de oprijhoek is het voordeel klein. Wil je een lage oprijhoek , dan is een kantelbare autotransporter een veel betere keus.
Kortom vloerhoogte kan wel een klein verschil maken maar is minder belangrijk dan velen denken.
Rijbaanlengte of laadvloerlengte van een autotransporter
De rijbaanlengte of laadvloerlengte van de autotransporter is belangrijk om te bepalen of een bepaald model of type auto vervoert kan worden op de autotransporter. De stelregel is dat de lengte van de auto minder is dan de rijbaanlengte of laadvloerlengte. Een stukje oversteken mag, maar zorg er dan voor dat de wielbasis ten minste 50cm minder is dan de lengte van de laadvloer of rijbaan. De meeste personenwagens zijn minder dan vijf meter en hebben een wielbasis van minder dan drie meter. Daarom zijn de meeste autotransporters rond de vier meter lang qua rijbanen of laadvloer. Er zijn echter autotransporters te koop lot een laadvloerlengte van wel zes meter.
Soort oprijplaten bij de autotransporter
Bij autotransporters zitten meestal oprijplaten. De lange oprijplaten liggen vaak in een cassette onder de laadvloer en hebben een lengte tussen de twee en twee-en-een-halve meter. Bij kantelbare autotransporters kom je vaak korte oprijplaten tegen die ofwel vastzitten aan de rijbanen of in een cassette liggen zodat ze altijd bij de hand zijn.
Er zijn ook oprijplaten over de volle breedte. Dat kan ofwel een neergaande oprijklep zijn of een oprijstrook. De neergaande oprijklep kom je niet vaak tegen bij autotransporters maar je ziet die wel vaak bij machinetransporters. De oprijstrook zit veelal bij de zakbare autotransporter.
Het meest gemakkelijke voor op- of afrijden is de oprijklep of oprijstrook, de lange oprijplaten zijn bij het oprijden ook goed te doen, maar bij het afrijden vragen die wat meer aandacht en stuurmanskunst.
Kantelbare of zakbare autotransporter
De laatste jaren zijn er steeds meer kantelbare of zakbare autotransporters te koop, en soms niet eens zoveel duurder dan de gewone autotransporter met lange oprijplaten.
Dat komt omdat veel hobbymatige gebruikers dat prettiger vinden in gebruik.
De meest eenvoudige kantelbare autotransporters hebben een simpel scharnierpunt met soms een gasveer om de schok van het kantelen te dempen. In deze video is een eenvoudige kantelbare autotransporter te zien
De wat luxere kantelbare autotransporters zijn voorzien van een hydraulisch kantelsysteem met ofwel een handpomp, of met een elektrische hydraulische pomp. Deze hydraulische kantelbare transporters werken natuurlijk soepeler en fijner dan de simpele uitvoering maar zijn door de toepassing van hydrauliek ook duurder.
De zakbare autotransporter is de meest geavanceerde. Hier is geen scharnierpunt waar de laadvloer op kantel, maar kan de volledige laadvloer naar beneden zakken. In deze video is een goed voorbeeld van een zakbare autotransporter te zien.