Geremde of ongeremde aanhangwagen, wat is het verschil?

Afgezien van het type en soort aanhangwagen, wordt bij alle aanhangwagens één groot onderscheid gemaakt. Het gaat hierbij om de vraag of de wagen is uitgerust met een eigen remsysteem of niet, ofwel geremd of ongeremd.

Ongeremde aanhangwagens

Een ongeremde aanhangwagen heeft geen eigen remsysteem. Dit betekent dat een aangekoppelde ongeremde aanhangwagen dus niet zelf af kan remmen. Het afremmen van een combinatie met een ongeremde aanhanger dient dus volledig door het trekkende voertuig te gebeuren. De aanhangwagen zal dus een voorwaartse kracht blijven uitoefenen op de auto, die ook door het remsysteem van de auto zelf zal moeten worden afgeremd.

Ongeremde aanhangwagens mogen een maximaal bruto totaal gewicht hebben van 750 kg. Dit betekent dat een ongeremde aanhanger inclusief lading dus nooit meer mag wegen dan 750kg. Dit betekent overigens niet dat u zonder meer een ongeremde aanhangwagen van 750kg mag trekken. In de kentekengegevens van uw auto staat namelijk het maximale trekgewicht ongeremd vermeld. Dit is het gewicht dat uw auto maximaal ongeremd mag trekken. Als het maximale trekgewicht ongeremd van uw auto bijvoorbeeld 600kg is mag de aanhangwagen inclusief lading dus nooit meer dan de vermelde 600kg wegen, ook al heeft de aanhangwagen zelf een bruto totaalgewicht van 750kg.

Bij gebruik van een aanhangwagen tot en met 750kg zal deze ook voorzien moeten worden van een witte kentekenplaat met daarop het kenteken van het trekkende voertuig. Het is overigens niet correct om te stellen dat alleen ongeremde aanhangwagens geen eigen kenteken hebben. Er zijn namelijk ook geremde aanhangwagens met een bruto totaalgewicht van 750kg die, vanwege het gewicht, geen eigen kenteken hebben. Deze aanhangwagens worden vaak aangeschaft voor auto’s die een ongeremd trekgewicht van minder dan 750kg hebben. Het wel of niet voorzien zijn van een eigen kenteken wordt dus bepaald door het bruto totaalgewicht van een aanhangwagen, en niet door het wel of niet aanwezig zijn van een eigen remsysteem.

Geremde aanhangwagens

Een geremde aanhangwagen is wel voorzien van een eigen remsysteem, de zogenaamde oplooprem. Dit remsysteem komt in werking zodra het trekkende voertuig af begint te remmen, waardoor de combinatie niet alleen door het trekkende voertuig hoeft te worden afgeremd.

Een geremde aanhangwagen mag, vanwege het eigen remsysteem, ook veel meer wegen dan een ongeremde aanhangwagen. Geremde aanhangwagens mogen een bruto totaalgewicht tot wel 3500kg hebben. Het is overigens afhankelijk van uw rijbewijs, en het maximaal trekkend vermogen geremd van uw auto, welk gewicht u maximaal geremd achter uw auto mag trekken.

De oplooprem van een aanhangwagen bevindt zich direct achter de koppeling. Als het trekkende voertuig af begint te remmen blijft de aanhangwagen, door de snelheid in combinatie met zijn eigen gewicht, echter gewoon doorduwen. Nu is de oplooprem is van binnen voorzien van een trekstang die, door het duwen van de aanhangwagen, naar binnen wordt gedrukt. Hierbij trekt de stang de remkabel aan en worden de remtrommels in werking gezet.

Op bijgaande foto ziet u een nieuwe oplooprem waarbij de trekstang duidelijk is te zien. Deze oplooprem is nog niet voorzien van een koppeling (het deel dat over de trekhaak valt). De koppeling wordt direct aan de trekstang vastgebout.

Schematische afbeelding die laat zien hoe de oplooprem van een aanhangwagen werkt

Deze afbeeling laat op eenvoudige wijze zien hoe het remsysteem van een geremde aanhangwagen werkt. Als de wagen naar voren duwt, wordt de trekstand van de oplooprem naar binnen geduwd en zal deze zo het remsysteem in werking zetten.

Werkt de oplooprem dan ook als u achteruit zou rijden met de aanhangwagen?

Bij het achteruit rijden zou de aanhangwagen toch ook afgeremd worden omdat de oplooprem zijn werk doet. Om achteruit rijden mogelijk te maken moet de oplooprem dan ook tijdelijk buiten werking worden gesteld. Dit moest in het verleden handmatig gebeuren, tegenwoordig zijn de meeste aanhangwagens voorzien van een zogenoemde ‘terugrijautomaat’. Deze terugrijautomaat zorgt er voor dat, in het geval de wielen van de aanhangwagen de andere kant op draaien, de positie van de remschoenen verandert waarbij het remvermogen voor een groot deel wordt verminderd.

De voordelen van geremde en ongeremde aanhangwagens nog even overzichtelijk op een rijtje

Voordeel ongeremde aanhangwagen

  • Goedkoper in aanschaf
  • Vragen minder onderhoud
  • Mogen met alleen rijbewijs B worden getrokken
  • Kan worden gereden met witte kentekenplaat

Nadeel ongeremde aanhangwagen

  • Niet uitgerust met een eigen remsysteem
  • Lager laadvermogen (GVW beperkt tot 750kg)

Voordeel geremde aanhangwagen

  • Kortere remweg bij een noodstop
  • Groter laadvermogen (tot 3500kg bruto totaal)
  • Rem is ook al parkeerrem te gebruiken
  • Vanaf een GVW van 750kg voorzien van een eigen kenteken

Nadeel geremde aanhangwagen

  • Duurder in aanschaf
  • In de meeste gevallen rijbewijs BE nodig*

*Lees hier welke aanhangwagens u met welk rijbewijs mag trekken