Hoe kunt u de beste tweedehands aanhangwagen vinden?
Wanneer u vaker een aanhangwagen nodig heeft, is lenen niet altijd praktisch en wordt huren te duur. Dan gaat u misschien een aanhangwagen kopen. En natuurlijk wilt u dan de beste aanhangwagen voor uw gebruik en portemonnee. Een nieuwe aanhangwagen is dan misschien niet de beste keus voor u, dus gaat u op zoek naar de beste tweedehands aanhangwagen. Aanhangwagenaanbod wil u daarbij graag helpen.
Tweedehands aanhangwagen markt
Dagelijks wisselen vele gebruikte aanhangwagens van eigenaar. Dat gaat via dealers, tweedehands verkoopsites, facebook, of gewoon via de kennis van een vriend van de neef van de buurman.
Zoveel keus is mooi, maar dat betekent ook dat u op moet letten met wat u koopt. Ze kunnen immers niet allemaal zo goed als nieuw, bijna nooit gebruikt, altijd binnen gestaan hebben en van een oud dametje zijn geweest.
Het is dus zaak om goed uit te kijken bij de aanschaf van uw nieuwe tweedehands aanhangwagen. Met wat handige tips voorkomt u dat de spreekwoordelijke kat in de zak koopt.
Waarom zou u een tweedehands aanhangwagen kopen?
De belangrijkste reden is natuurlijk uw portemonnee. Een nieuwe aanhangwagen kan een behoorlijke investering zijn, zeker als u gewoon een handig karretje zoekt voor incidenteel gebruik. Dan kan de aanschaf van een gebruikte aanhangwagen behoorlijk voordeliger zijn. Het is dan wel belangrijk om de juiste keuze te maken.
De tweedehands markt voor aanhangwagens is erg groot. Bedrijven vervangen hun aanhangwagen vaak elke 4-5 jaar voor een nieuwe en de gemiddelde aanhangwagen wordt wel 20 jaar gebruikt. Logisch dat er dus veel tweedehands aanhangwagens te koop zijn. De truc is om dat pareltje te vinden die echt weinig gebruikt is en waar u jarenlang plezier van kunt hebben. Dan is het de moeite waard om een tweedehands aanhangwagen te kopen.
Het fijne van aanhangwagens is dat er niet elk jaar een nieuwe en verbeterd model op de markt komt. Er zijn vandaag aanhangwagens te koop die in de afgelopen 20 jaar vrijwel hetzelfde zijn gebleven. Er worden dus weinig aanhangwagens ingeruild omdat het nieuwe model veel beter is. Veel aanhangwagens worden juist verkocht omdat de huidige eigenaar reparatie of onderhoud te duur vind. Aanhangwagens zijn echte werkpaarden en worden systematisch overbeladen, krijgen geen of weinig onderhoud en gaan pas naar de garage wanneer er iets echt stuk is. Ze moeten stenen, bouwafval, zand en stoeptegels vervoeren en natuurlijk kan alles in één ritje mee. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, en door goed op te letten bij de aankoop kunt u die uitzondering vinden.
Of misschien vind u sleutelen leuk, en bent u er juist op uit om een gebruikte aanhangwagen een tweede leven te geven. Dan kan een, op het oog afgeschreven, aanhangwagen met wat liefde en zorg en veel werk omgetoverd worden tot uw favoriete vakantiewagentje. De voldoening daaruit is natuurlijk onbetaalbaar en de tweedehands aanhangwagens die als opknapper verkocht worden zijn natuurlijk vele malen goedkoper dan een nieuwe aanhangwagen. Onze handige tips kunnen u dan zeker helpen om het hobbyproject te vinden wat met zo min mogelijk kosten weer een volwaardige aanhangwagen kan worden.
Kopen van een bedrijf of particulier?
De tweedehands markt is erg groot met veel aanbieders, zowel bedrijven als particulieren. Het onderscheid tussen beiden is niet altijd duidelijk, maar voor u als koper wel belangrijk. Van een particulier hoeft u meestal geen garantie te verwachten, terwijl een bedrijf dat vaak wel geeft. Zeker van een merkdealer mag u garantie verwachten.
Bij een aanhangwagendealer krijgt u ook een officiële factuur waarop duidelijk vermeld staat welke aanhangwagen het is, wat het chassisnummer van de aanhangwagen is, en hoe lang u garantie heeft. Vraag daar ook altijd om, want mondelingen toezeggingen zijn niet altijd duidelijk.
Bij een particulier zal het meestal gaan om een bagagewagen, een kleine bakwagen motortrailer of boottrailer. Professionele aanhangwagens wordt meestal niet door echte particulieren verkocht. Controleer dan eventueel ook of de betreffende verkoper nog meer op de tweedehands site aan het verkopen is.
Handige tips die u helpen de beste tweedehands aanhangwagen te kiezen!
Als u gaat kijken bij een gebruikte aanhangwagens loopt u er uiteraard eerst even een keer om heen. Hierbij kunt u al op enkele zaken letten die wat kunnen vertellen over de staat, en het gebruik door een vorige eigenaar, kunnen vertellen.
- Algehele staat van onderhoud
- Staat, profiel en leeftijd van de banden
- Assen
- Wiellager, soepel en geen speling
- Roest of schade op chassis en balken
- Staat en werking van de verlichting
- Werking van het remsysteem
- Chassisnummer, papieren en typeplaatje
Algehele staat van onderhoud
Is het houtwerk, zoals de bodemplaat en eventuele laadbak, nog in goede staat? Hoewel er bij de productie van aanhangwagens gebruik wordt gemaakt van hoogwaardig fins betonplex kan ook dit bij verkeerd gebruik wel kapot gaan. Als een aanhangwagen bijvoorbeeld wordt weggezet terwijl er zand of aarde in de laadbak ligt wordt het houtwerk langdurig aan de inwerking van vocht bloot gesteld. Hierdoor zal zelfs het beste hout op den duur gaan rotten. Betonplex wordt in de loop van de jaren sowieso slechter. Wanneer de wagen dus ouder is dan 10 jaar kunt u het best ook even aan de onderkant van de bodemplaat controleren of er geen rotte plekken inzitten.
Aluminium laadbakschotten vertellen vaak een heleboel over het vorige leven van de aanhangwagen. Als de schotten zijn vervormd, verbogen of vol met deuken zitten zijn is er in veel gevallen behoorlijk ruw met de aanhangwagen omgesprongen. In de meeste gevallen heeft de wagen dan al een behoorlijk zwaar leven achter de rug. Ook vers schilderwerk is een signaal dat u goed op moet letten. Misschien is de verkoper inderdaad een perfectionist, maar negen van de tien keer heeft het schilderen een ander doel gehad.
Staat, profiel en leeftijd van de banden
De banden zijn het contact met de weg. Deze moeten dus goed zijn, en nieuwe banden voor een aanhangwagen zijn al snel € 50 of meer per stuk. U mag ook niet zomaar een set andere banden monteren. Alleen de modellen en types die op de COC vermeld staan mogen eronder. Bij politiecontroles word ook altijd op de banden gecontroleerd.
- Profieldiepte
- Bandenspanning
- Wang van de band (de zijkant)
- Het loopvlak
- Leeftijd van de banden
- Juiste type band (COC)
Controleer de profieldiepte
Dit kan op het blote oog, maar voor een paar euro kunt u al een profielmeter kopen.
Controleer de bandenspanning
Een te lage bandenspanning kan wijzen op een lek, maar ook op ongelijke slijtage van het loopvlak.
Controleer de zijkanten (de wangen) van de banden
Kijk of er geen beschadigingen, een ei, of droogtescheurtjes zichtbaar zijn. Wanneer deze wel aanwezig zijn moet u er rekening mee houden dat de band verzwakt is en er dus een verhoogd risico is op een klapband.
Controleer de leeftijd van de banden
Banden ouder dan zeven jaar zouden het best vervangen worden. In de meeste landen is dit niet verplicht, maar wanneer de aanhangwagen een Tempo 100 goedkeuring heeft mogen de banden niet ouder zijn dan zes jaar. U kunt de productiedatum op de zijkant van de band vinden.
Controleer of de juiste banden op de aanhangwagen zijn gemonteerd
Aanhangwagens die nieuw zijn verkocht na 29 oktober 2012 zijn voorzien van een Europese goedkeuring, de COC verklaring. Op deze COC verklaring staat vermeld welke types banden er op de aanhangwagen mogen zitten. Er mag bijvoorbeeld dus geen 145/50R13 onder de wagen zitten wanneer op de COC staat dat alleen de 195/50R13 toegestaan zijn. Natuurlijk moeten de banden aan beide kanten ook hetzelfde zijn.
Assen – torsievering
De assen zijn samen met de banden verantwoordelijk voor een betrouwbaar en veilig rijgedrag. De assen van uw nieuwe beste tweedehands aanhangwagen zijn dus erg belangrijk, en vooral duur om te vervangen. Een nieuwe ongeremde torsieas kost al snel meer dan € 100,= en een geremde as kan makkelijk € 250,= of meer kosten.
We beperken ons hier tot tips voor de torsieas omdat lucht geveerd alleen op dure en zware aanhangwagens zit die u het best via de merkdealer kunt kopen, en bladveren al zo oud zijn dat die bijna niet meer verkocht worden.
Controleer het laadvermogen van de as
Op de as zelf zit altijd een typeplaatje waarop het draagvermogen van de as staat. Op de aanhangwagen zit een typeplaatje waarop staat welk draagvermogen de as moet hebben. Die twee moeten gelijk zijn, dus wanneer op de as 500kg staat, en op het typeplaatje 750kg, laat die wagen dan maar staan en ga op zoek naar de volgende.
Het controleren van de staat van de as
Als de aanhangwagen is aangekoppeld aan een auto, en u er achter gaat staan, moeten beide kanten van de aanhangwagen even hoog zijn. U kunt dat meestal wel zien, maar u kunt ook eenvoudig ter hoogte van de banden even de hoogte meten. Let vanzelfsprekend wel op dat de aanhangwagen op een vlak stuk staat.
Kijk onder de wagen naar de stand van de arm aan de torsieas. Die moet aan beide kanten gelijk zijn, en de arm moet altijd een stukje naar beneden wijzen. Wijst de arm horizontaal of omhoog, dan is de torsieas waarschijnlijk kapotgegaan door overbeladen. Dit komt veel voor, let daar dus goed op.
De wiellagers controleren op speling en soepelheid
Wiellagers van een aanhangwagen slijten door gebruik, en kunnen erg snel slijten wanneer er geen of slecht onderhoud wordt gedaan. Het controleren van de wiellagers is makkelijk. Zorg ervoor dat de band los van de grond is en vrij kan draaien. Probeer de band heen en weer te bewegen. Wanneer dat kan, ook al is het maar een klein beetje, dan zit er speling op de lager of is er een probleem met de wielbouten. Draai daarna het wiel rond, soepel draaien is meestal een goed teken. Als dat echter zwaar gaat is er een probleem met het lager, of met de rem.
Hoort u bijgeluiden wanneer u de band ronddraait, laat er dan eerst door een deskundige naar kijken voordat u tot aankoop overgaat. Het vervangen van wiellagers is door een “handige Harry” makkelijk te doen en hoeft niet duur te zijn. Het is wel vaak lastig om de juiste lagers te vinden, maar dat is wat zoekwerk.
Het wordt vervelender wanneer er te lang is doorgereden met speling op de lagers, het lagerhuis kan dan beschadigd zijn, en dan helpt het vervangen van de lagers niet meer maar moet er een volledig nieuw lagerhuis op. Bij ongeremde torsieassen raden wij dan aan om gelijk de hele as te vervangen.
Roest of schade aan chassis, balken of dissel
Het chassis, de dissel en de balken van een tweedehands aanhangwagen zijn eenvoudig te controleren.
Schade aan chassis of balken
Schade kan wijzen op een eerder ongeluk of overbelading. Alles moet recht zijn, er mag liever niet aan gelast zijn, en er mogen zeker geen knikken of deuken inzitten. Mocht er wel laswerk zichtbaar zijn, vraag dan naar de factuur. Wanneer het laswerk is uitgevoerd door een merkdealer of lasbedrijf is er waarschijnlijk wel een factuur aanwezig.
Roest op dissel, chassis of balken
Een tweedehands aanhangwagen is voor u misschien dan wel nieuw, toch heeft hij al een heel leven achter de rug, dus er zal vast wel ergens roest aanwezig zijn. Dat is helemaal niet erg, zolang er maar geen grote roestplekken aanwezig zijn en er geen roest op belangrijke plekken zit. Ook overgeschilderde stukken dissel, frame of chassis kunnen wijzen op een roestprobleem. Roest wijst op een verzwakking , en dat kan dus problemen geven. Het is natuurlijk allemaal op te lossen door bijvoorbeeld de balken te verstevigen of de dissel te vervangen, maar dat zijn wel extra kosten waar u in dat geval rekening mee moet houden. Het zijn ook klussen waar niet elke klusser aan wil beginnen.
Verlichting van de aanhangwagen controleren
De verlichting van een gebruikte aanhangwagen kunt u testen door deze aan te sluiten op de stekkerdoos van uw auto*. Aanhangwagenaanbod raad u aan om de verlichting eerst te controleren op de auto van de verkoper** .
Controleer de werking van de verlichting
Niet alleen de gewone verlichting en de richtingaanwijzers, maar controleer ook of de remlichten goed werken, en of het mistachterlicht en achteruitrijverlichting naar behoren werken. Dit wordt nog wel eens vergeten, maar een mistachterlicht is verplicht op alle aanhangwagens en achteruitrijverlichting op alle geremde en gekeurde aanhangwagens.
Controleer de stekker en het snoer
Controleer of de juiste stekker aanwezig is voor uw auto. Op een ongeremde aanhangwagen mag nog een 7 polige stekker zitten, maar alle geremde en gekeurde aanhangwagens moeten al een 13 polige stekker hebben. Controleer of de verlichting goed blijft werken wanneer u de kabel, die de stekker ingaat, iets heen en weer beweegt. Controleer de kabel op beschadigingen of slijtage, en controleer of er niet ergens kroonsteentjes onder de wagen zitten.
Controleer de behuizing
Controleer de behuizing van de verlichting op vocht en schade, kijk ook of aanwezige breedtelampjes goed werken.
Wanneer u bij deze controles zaken tegenkomt die niet goed zijn, hoeft dat geen probleem te zijn. Een nieuwe stekker monteren is niet duur en ook niet erg moeilijk. Er zijn op het internet aansluitschema’s te vinden die u daarbij kunnen helpen. Ook een nieuwe behuizing voor de verlichting is goed zelf te vervangen. Wel wijzen problemen met de verlichting vaak op onvoldoende of gebrekkig onderhoud en is het dus belangrijk extra op te letten bij de controle van de rest van de aanhangwagen.
(*In de praktijk zien we vaak dat de elektronica van moderne auto’s ook storingen kunnen veroorzaken waar u het beste even mee naar een garagebedrijf kunt gaan.)
(**Zorg er altijd voor dat u reserve-zekeringen bij u heeft, want wanneer er een fout in de verlichting zit kan er een zekering in uw wagen doorbranden en kunt u misschien niet meer wegrijden voordat de zekering vervangen is. Ook kan dit potentieel foutmeldingen of storingen in uw auto elektronica geven.)
Het remsysteem van een tweedehands aanhangwagen controleren
Aanhangwagens met meer laadvermogen, of aanhangwagens die verre reizen maken hebben normaal gesproken een eigen remsysteem. Dit remsysteem werkt meestal door middel van een oplooprem. Dit is een van de duurste onderdelen van een aanhangwagen, dus het is belangrijk dat dit goed is omdat vervanging snel een paar honderd euro kan kosten.
Een eerste inspectie
Is de rubber hoes die bij de disselkop zit heel en sluit hij goed aan op beide kanten? Is de oplooprem ingevet en zonder speling? Draaien de wielen soepel rond?
De handrem controleren
Een oplooprem heeft altijd een handrem . De handrem kan natuurlijk het gemakkelijkst gecontroleerd worden. Trek de handrem aan, daarna mag u de wagen niet meer van de plek kunnen duwen. Doe de handrem weer naar beneden, daarna moet de aanhangwagen weer soepel verplaats kunnen worden. Wanneer de wagen niet soepel van zijn plek komt nadat de handrem gebruikt is, kan dat wijzen op een probleem met de remtrommels.
Op deze foto is het rubber van de koppeling duidelijk niet in orde.
De werking van de oplooprem controleren
U kunt de oplooprem het beste op twee manieren controleren: ten eerste door met de gebruikte aanhangwagen achter de auto, achteruit tegen een kleine helling op te rijden. Als de oplooprem goed functioneert zal deze niet in werking treden, en de aanhangwagen dus ook niet worden afgeremd. Wanneer de aanhangwagen dan gaat remmen kan de oplooprem versleten zijn.
De tweede controle is door de aanhangwagen achteruit tegen een stoeprand aan te rijden. Op dat moment moet de oplooprem wel gaan werken.
Laat bij twijfel de oplooprem altijd bij een vakman controleren. Een kapotte oplooprem kan vervangen worden maar is niet goedkoop en is geen klus voor de doorsnee doe het zelver.
Controle van het chassisnummer en de papieren
Tegenwoordig hebben aanhangwagens, net als auto’s, een chassisnummer en papieren. Deze dienen aanwezig te zijn en te kloppen. Het controleren hiervan is belangrijk omdat het problemen kan geven als er iets niet klopt, of niet aanwezig is.
Controleer of het typeplaatje aanwezig is en controleer of het ingeslagen chassisnummer overeen komt met het nummer op het plaatje.
Controleer of de COC verklaring aanwezig is en of het chassisnummer klopt met de wagen.*
Bij geremde wagens boven de 750kg moet ook een eigen kenteken aanwezig zijn.
Controleer de kentekenpapieren en kentekenplaat. Kijk of alles aanwezig is en of het kenteken inderdaad bij de betreffende wagen hoort.
Controleer of de wagen niet als gestolen geregistreerd staat. Dit kan eenvoudig via OVI.RDW.nl
Vraag, zeker bij een jonge tweedehands aanhangwagen, naar de originele aankoopnota.
Als laatste adviseert aanhangwagenaanbod om bij verkoop door particulieren pas te betalen wanneer de wagen op uw naam is overgeschreven en alle papieren aanwezig zijn.
(*Alleen aanhangwagens die nieuw zijn verkocht na 29 oktober 2012 zijn voorzien van COC papieren. Is de aanhangwagen ouder dan hoeven er dus geen COC papieren bij te zitten.)
De beste tweedehands aanhangwagen vinden
Als u een gebruikte aanhangwagen kopen wilt is het dus zaak om niet te overhaast te handelen. Gun u zelf de tijd om rustig verschillende aanhangwagens te bekijken. Kijk ook wat een vergelijkbare nieuwe aanhangwagen bij een aanhangwagendealer kost en of het prijsverschil wel zodanig is dat het alle moeite van tweedehands kopen waard is. Aanhangwagens blijven vaak erg lang hun waarde behouden, dus misschien is in uw geval interessanter om een hagelnieuwe wagen te kopen met volledige garantie.
Met bovenstaande punten in uw achterhoofd moet het u kunnen lukken om de beste tweedehands aanhangwagen te vinden. Neem de tijd, een verkoper die u snel wil laten beslissen en u niet een paar dagen gunt om na te denken kunt u beter vermeiden. Ga ook niet voor de eerste de beste aanhanger die u tegen komt. Bezoek eens een paar websites van goede aanhangwagenbedrijven om te zien wat er allemaal te koop is en ga dan pas kijken naar dat mazzeltje op de tweedehands sites.
Het aanbod gebruikte aanhangwagens is groot genoeg en u komt vanzelf de aanhangwagen tegen die helemaal bij u past.
Als u dus niet overhaast een gebruikte aanhangwagen kopen gaat, maar u zichzelf de tijd gunt om u rustig te oriënteren, onze tips meeneemt bij uw aankoop en niet over één nacht ijs gaat, zult u zien dat u een prima tweedehands aanhangwagen kunt vinden.