Welke aanhangwagen is voor u de juiste keuze?
Als u een aanhangwagen gaat aanschaffen is de keuze voor het juiste type en uitvoering uiteraard erg belangrijk. U wilt er natuurlijk wel één die volledig aansluit bij de wensen en eisen die u voor ogen hebt, en dus ook geschikt is voor het doel waar u hem voor gaat gebruiken. Wij willen u daarmee graag helpen met onze ‘Welke aanhangwagen keuzehulp’.
Als eerste kijken we naar de belangrijkste vragen die u zichzelf zou moeten stellen voordat u daadwerkelijke een aanhangwagen kopen gaat. Als tweede zetten we de grootste verschillen tussen de diverse types overzichtelijk voor u op een rijtje.
De eerste vragen bij aanschaf van een aanhangwagen
Waar gaat u de aanhangwagen voor gebruiken?
Deze vraag lijkt misschien meer vanzelfsprekend dan dat hij daadwerkelijk is. Zo kunt u bijvoorbeeld met nagenoeg alle uitvoeringen wel een partij grond vervoeren, maar om de grond te lossen zou het wel praktisch zijn als de laadbak kan kiepen. Zoekt u een aanhangwagen waarmee u auto’s kunt vervoeren, of zoekt u er juist één waarmee u ook wel eens een auto kunt vervoeren? Het is maar een heel klein verschil, maar met een autotransporter kunt u nagenoeg geen andere zaken vervoeren.
Met een multitransporter daarentegen kunt u eigenlijk alles vervoeren en is deze ook uitgerust voor het vervoer van auto’s. Als u duidelijk voor ogen heeft wat het doel is waar u de wagen voor gaat gebruiken kunt u uw zoektocht al vrij snel beperken tot een specifieke uitvoering.
Vervoert u veelal stortgoed zoals grond, zand of puin? Dan is een kipper, door de kiepbare laadbak, wellicht de juiste keuze.
Waar gaat u de aanhangwagen stallen als u hem niet gebruikt?
Als u een aanhangwagen bedrijfsmatig aanschaft, en deze dus ook binnen het bedrijf gebruikt gaat worden, zal deze waarschijnlijk wel bij het bedrijf worden gestald. Wellicht binnen, en anders op het buitenterrein, waar meestal wel plaats is. Als u als particulier een aanhangwagen aanschaft is dit minder vanzelfsprekend. Als u de wagen dan thuis of bij huis moet stallen kan de afmeting van de aanhangwagen wellicht een grote rol meespelen. In de aanhangwagenwereld is het gebruikelijk om de afmeting van de laadbak op te geven. De afmeting van de dissel en, indien van toepassing, de spatborden zijn hier niet bij meegerekend. De daadwerkelijke afmetingen van een wagen zijn, zoals u zich voor kunt stellen, dan ook altijd groter dan de opgegeven afmetingen van de laadbak.
Welke aanhangwagens mag u met uw rijbewijs trekken?
Als u alleen over rijbewijs B beschikt is het aantal aanhangwagens dat u mag trekken beperkt, en het overgrote deel daarvan is ongeremd. Het is overigens een wijdverbreid misverstand dat u met rijbewijs B alleen ongeremde aanhangwagens mag trekken. Onder bepaalde voorwaarden mag u in Nederland ook een geremde aanhangwagen (ook als deze is voorzien van een eigen kenteken) trekken mits de combinatie van de trekkende auto en de aanhangwagen samen niet meer dan 3500 kg wegen. Hierbij mag het totaal brutogewicht van de aanhangwagen (eigen gewicht plus het laadvermogen) niet meer zijn dan het trekkend vermogen van de auto.
Wat mag uw huidige auto trekken, en mag een volgende auto misschien meer trekken?
Bij elk voertuig staat op de kentekenpapieren vermeld wat het trekkend vermogen van het voertuig is. Hierbij worden de gewichten voor zowel geremd als ongeremd apart vermeld. De aanhangwagen mag dus, inclusief lading, nooit meer wegen dan het gewicht dat staat vermeld in de kentekengegevens van het trekkende voertuig. Daarom is het wel belangrijk om te weten wat uw huidige auto mag trekken, en of u in de nabije toekomst wellicht een andere auto aan gaat schaffen die meer gewicht mag trekken.
Welk budget wilt u voor uw aanhangwagen uitrekken?
De aankoop van een aanhangwagen is in veel gevallen toch een behoorlijke investering. U kunt het aantal aanhangwagens dat voor u in aanmerking komt al behoorlijk inperken als u voor u zelf een budget stelt. Als u een bedrag in acht neemt, dat de wagen maximaal mag kosten, valt natuurlijk ook al een groep aanhangwagens af. U zult zien dat u, ondanks het prijsplafond dat u voor uzelf hebt ingesteld, toch nog genoeg te kiezen over houdt. In de aanhangwagenwereld betaalt u, net als bij zoveel andere zaken, soms ook voor een merknaam, en kan een minder bekend merk vaak net iets meer bieden voor hetzelfde geld.
Wilt u een nieuwe aanhangwagen kopen, of toch liever een gebruikte?
Bij de aanschaf van een aanhangwagen hebt u de keuze om voor een fonkelnieuwe te gaan, of juist voor een gebruikt exemplaar. Als u voor een nieuwe kiest heeft dat uiteraard enkele voordelen. Zo kunt u vrij kiezen uit alle aanhangwagens die echt aan al uw eisen voldoen. U bent verzekerd van service en garantie.
Als u naar een gebruikte aanhangwagen gaat zoeken bent u toch wat beperkt. Zo zult u wellicht wat concessies moeten doen omdat een bepaalde gebruikte aanhangwagen net niet aan al uw wensen voldoet. Een gebruikt exemplaar heeft vaak al een leven van hard werken achter de rug en wordt dan meestal zonder enige vorm van garantie verkocht. Als laatste zijn aanhangwagens erg gewild. Dit betekent dat de belangstelling voor tweedehandsjes erg groot is, wat natuurlijk de prijzen van gebruikte aanhangwagens opdrijft.
De belangrijkste verschillen tussen de diverse aanhangwagens zijn…
Geremde of ongeremde aanhangwagen
Aanhangwagens tot en met een totaal bruto gewicht van 750 kg zijn, een enkel uitzondering na, ongeremd. Dit wil zeggen dat de aanhangwagen geen eigen reminstallatie heeft, en dus volledig door de trekkende auto moet worden afgeremd.
Een geremde aanhangwagen daarentegen is wel uitgevoerd met een eigen remsysteem. Dit remsysteem treed in werking zodra de trekkende auto af gaat remmen, en zal ook mee helpen om de aanhangwagen af te remmen. Een geremde aanhangwagen mag daarom dan ook een bruto totaalgewicht tot wel 3500 kg hebben, veel meer dan bij een ongeremde uitvoering.
Lees hier ons uitgebreide artikel over het verschil tussen geremde en ongeremde aanhangwagens
Enkelasser, tandemasser of drieasser
Een aanhangwagen is voorzien van één, twee of zelfs meerdere assen. De assen die onder een aanhangwagen zitten bepalen in veel gevallen hoeveel gewicht er mag worden geladen. Tot ongeveer 1800 kg zijn het meestal enkelasser aanhangwagens, en daarboven meest tandemassers. De meest zware wagens met een bruto totaalgewicht van 3500 kg worden soms ook wel van drie assen voorzien.
Bakwagen of plateau aanhangwagen
Dat een aanhangwagen wielen heeft spreekt volgens ons voor zichzelf. De plaats van de wielen is echter minder vanzelfsprekend. Het overgrote deel van de aanhangwagens in Nederland bestaat uit de zogenaamde middenas aanhangwagens. Dit betekent dat de assen van de wagen zich in het midden van de laadbak bevinden. Hierbij kunnen de wielen zich echter naast of onder de laadbak bevinden. Beide uitvoeringen kennen hun eigen voor- en nadelen. Als de wielen zich naast de laadbak bevinden, de klassieke bakwagen, ligt de laadvloer (en daardoor ook het zwaartepunt) lager. De bakwagen is door de naastliggende wielen en spatborden echter wel weer breder.
Bij een plateauwagen zijn de wielen in plaats van naast de laadbak er juist onder geplaatst. Hierdoor ligt de laadvloer van een plateauwagen meestal wat hoger. Het grote voordeel is echter het feit dat de plateauwagen iets smaller kan zijn dan een bakwagen waarbij toch de volledige breedte van de aanhangwagen als laadoppervlak wordt benut.
Lees hier ons uitgebreide artikel over het verschil tussen bakwagens en plateauwagens
Open of gesloten aanhangwagen
Een standaard open aanhangwagen is in veel gevallen uitgerust met een laadbak die rondom is voorzien van borden, maar kan ook compleet zonder borden zijn. De lading ligt bij deze aanhangwagens open en bloot op de laadvloer en wordt dan ook nergens tegen beschermd. Veelal zijn voor deze aanhangwagens dan ook als optie een huif of vlakzeil te verkrijgen.
De gesloten aanhangwagen daarentegen bestaat uit een volledig gesloten opbouw uit kunststof, betonplex, polyester of aluminium en biedt optimale bescherming voor uw lading.
Met oprijplaten of zonder oprijplaten
De meeste aanhangwagens hebben standaard geen oprijplaten in de uitrusting zitten, of bieden deze als optie tegen meerprijs aan. Machine-, auto-, multitransporters en enkele kippers zijn voorbeelden van aanhangwagens waarbij oprijplaten wel tot de standaard uitrusting behoren. Deze aanhangwagens zijn dan ook bestemd, of geschikt, voor het vervoer van auto’s, machines enz.
Lees hier ons uitgebreide artikel over aanhangwagens met of zonder oprijplaten