Aanhanger met 10 inch of 13 inch wielen?

Onder aanhangwagens komen we wielmaten tegen van klein tot groot. Onder hele kleine aanhangers komen we nog wel eens 8 inch wielen tegen. Op de meer exclusievere aanhangwagens zien we echter soms wel 16 inch wielen, in enkele gevallen zelfs uitgevoerd als lichtmetalen siervelgen.

De meest gebruikte banden onder de professionele aanhangwagens zijn echter de 195/55R10 en 195/50R13 banden. Dit zijn dan ook echte aanhangwagenbanden die bekend staan als heel degelijk en betrouwbaar. Het zijn ook zogenoemde hogedrukbanden wat betekent dat ze een bandenspanning van 6,25 en respectievelijk 6,5 Bar moeten hebben.

Verschil in hoogte tussen 10 inch en 13 inch banden

Aanhangwagens zijn er in vele verschillende uitvoeringen. Daarnaast heb je dan per uitvoering vaak ook nog de keuze uit verschillende afmetingen en bruto totaalgewichten. Bij de professionele aanhangwagens, waarbij de wielen onder de laadvloer zitten, kun je in de meeste gevallen ook nog kiezen uit enkele verschillende laadvloerhoogtes.

Bij de verschillende laadvloerhoogtes worden in de meeste gevallen ook andere wielmaten gebruikt. Onder aanhangwagens met een lage laadvloerhoogte worden vaak 10 inch wielen gebruikt met 195/55R10 banden. Onder aanhangwagens met een wat hogere laadvloer zien we dan vaak 13 inch wielen met 195/50R13 banden.

Het hoogteverschil tussen de 10 inch en 13 inch banden bedraagt maar enkele centimeters. Het verschil in laadvloerhoogte wordt echter niet alleen bereikt door het gebruik van andere wielen en banden. Onder de verschillende laadvloerhoogtes worden ook andere assen gebruikt. De gebruikte assen zorgen dus samen met de gemonteerde wielen voor een bepaalde laadvloerhoogte.

Laadvloerhoogte aanpassen door andere wielen te monteren?

We zien vaak dat gebruikers de laadvloerhoogte van een aanhangwagen aan willen passen door er wielen met een andere afmeting onder willen gaan monteren. De laadvloerhoogte zal hierdoor wel enkele centimeters zakken of omhoog gaan. De winst of verlies aan hoogte zal echter niet maximaal zijn omdat de assen onder de aanhangwagen dus ook zijn afgestemd op een bepaalde laadvloerhoogte.

Let op! Het is dan misschien wel mogelijk om de laadvloer van een aanhangwagen iets te verhogen, of te verlagen, door andere wielen te monteren. Het is niet toegestaan, en je kunt er zelfs door in de problemen komen.

Een aanhangwagen heeft namelijk een Europese typegoedkeuring verkregen om hier de weg op te mogen. Deze typegoedkeuring geldt voor de aanhangwagen zoals de fabrikant deze heeft gebouwd. Dus met de wielen die de fabrikant er af fabriek onder heeft geplaatst. Als jij hier nu andere wielen onder gaat monteren voldoet de aanhanger niet meer aan de specificaties van de Europese goedkeuring die er voor is afgegeven. Dit kan bijvoorbeeld verzekeringstechnisch problemen geven als je een ongeval zou veroorzaken met de betreffende aanhangwagen. Als er al afwijkende bandenmaten onder een aanhangwagen gebruikt mogen worden deze maten altijd door de fabrikant in de COC van de betreffende aanhangwagen vermeld.

Verschil in rijgedrag tussen 10 inch en 13 inch banden?

Vaak wordt er gezegd dat aanhangwagens met de 10 inch wielen klapperen en stuiteren. Dit heeft echter niet direct te maken met de kleinere afmeting van de wielen en banden. Het stuiteren wordt veroorzaakt door het feit dat de 195/55R10 band een hogedrukband is. Een aanhangwagen is af fabriek afgesteld op het bruto totaalgewicht, dus met volle belading. Zo heeft de aanhangwagen met belading een zo goed mogelijke wegligging. Hierdoor kan de aanhangwagen echter gaan stuiteren als de aanhangwagen leeg is. Dit stuiteren komt echter niet alleen voor bij de kleine wielen. Ook aanhangwagens met 195/50R13 hogedruk banden kan men de ervaring hebben dat de aanhangwagen zonder belading gaat stuiteren. Uiteraard heeft de rijstijl van de chauffeur, maar ook de afmeting van de aanhangwagen, ook een grote invloed op het rijgedrag van een lege aanhangwagen. Het is overigens heel persoonlijk, en afhankelijk van jouw ervaring met aanhangwagens, of je een aanhangwagen wel of niet vindt stuiteren.

Kleinere wielen stuiteren dus per definitie niet erger dan grotere wielen. Kleine wielen zijn echter wel gevoeliger voor de staat waarin het wegdek verkeert. Op een weg met veel kuilen en gaten zullen aanhangwagens met kleine wielen dus onrustiger rijden dan wagens met grotere wielen.

Door de kleinere diameter zullen de banden op kleine wielen, bij een zelfde snelheid, ook meer omwentelingen maken dan grotere wielen. Dit betekent dat kleinere banden ook warmer worden dan grotere banden. In combinatie met een slecht wegdek is de kans in dat geval op een klapband niet ondenkbeeldig. Op de Nederlandse wegen zal dit niet snel gebeuren omdat onze wegen meest wel goedonderhouden zijn. Als je echter regelmatig lange ritten naar het buitenland maakt, waar de wegen misschien in een slechte staat verkeren, is dat wel iets om te overwegen bij de keuze voor 10 inch of 13 inch wielen.

Voor- en nadelen van een lagere laadvloer

Je hebt bij de aanschaf dus vaak keuze uit verschillende laadvloerhoogtes. Waarom zou je nu eigenlijk voor een lagere laadvloer kiezen, en wat zijn de voor- en nadelen daarvan?

Het voordeel van een lagere laadvloerhoogte is het feit dat het zwaartepunt van de aanhangwagen ok wat lager ligt. Dit resulteert in een wat rustigere en stabielere wegligging. Bij autotransporters draagt een lagere laadvloer ook bij aan een kleinere oprijhoek.

Een lagere laadvloer kent echter ook enkele nadelen. Als je de laadbak met de hand wilt laden of lossen moet je wat dieper bukken, zeker als je zelf wat langer bent. Als je dit maar vaak genoeg doet ga je dat vanzelf in de onderrug voelen. Een wat hogere laadvloer kan dan zeker wat comfortabeler zijn.

Bij sommige types aanhangwagen klapt het achterste laadbakbord verder naar beneden. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als er oprijplaten bij een aanhangwagen zitten die aan de achterzijde te bereiken zijn. Bij een lagere laadvloerhoogte kan zo’n omlaag geklapt achterbord dan de grond raken met het risico dat het beschadigd wordt.