Machine transporter met rode minigraver achter bestelauto

De machine transporter, wat maakt hem zo bijzonder?

Bent u werkzaam in klein grond verzet en werkt u vaak met een minigraver op locatie? Dan is een goede aanhanger in de vorm van een machine transporter eigenlijk onontbeerlijk. In dit artikel leggen we uit wat een machine transporter is, en welke voordelen deze biedt in vergelijking met andere voertuigtransporters.

Geen standaard voertuigtransporter

Er bestaan legio uitvoeringen van de autotransporter voor het vervoer van auto’s enz. Deze zijn echter niet, of nauwelijks, geschikt voor het vervoer van machines. Een machine heeft in het algemeen namelijk redelijk compacte afmetingen in combinatie met een hoog eigen gewicht. Hierdoor oefenen de wielen, of rupsen, veel meer kracht uit op een klein deel van de laadvloer dan een ander voertuig zal doen. In vaktermen spreken we dan ook wel over een hogere puntbelasting. De laadvloer zal daar dus wel op berekend moeten zijn, wat bij een standaard autotransporter vaak niet het geval is.

Laag bij de grond

De machine transporter is dan ook niet zomaar een voertuigtransporter. Deze is speciaal ontwikkelt en gebouwd om zware machines op een efficiënte, en veilige, manier te kunnen transporteren. Een belangrijk kenmerk is de lage laadvloer die zorgt voor een laag zwaartepunt van de wagen. Dit zorgt dan weer voor een zeer stabiele wegligging, ook met belading.

Door de lage laadvloer kent de machine transporter ook een lage oprijhoek. Hierdoor kunnen nagenoeg alle machines makkelijk op- en af rijden, ongeacht of ze nu wielen of rupsbanden hebben. Er bestaan zelfs uitvoeringen waarvan de laadbak tot op de grond kan zakken waardoor de oprijhoek nagenoeg is te verwaarlozen.

Kantelbaar

Tegenwoordig zien we de machine transporter ook steeds vaker met wielen onder de laadbak. Bij deze uitvoering ligt de laadvloer wat hoger en heeft deze, als gevolg, ook een iets grotere oprijhoek. Om de oprijhoek toch zo beperkt mogelijk te houden is de laadbak bij deze uitvoeringen in veel gevallen kantelbaar. De laadbak kan hierbij mechanisch kantelbaar zijn, of voorzien zijn van een hydraulisch systeem om de bak te kantelen.

De laadbak van een mechanische kantelbare machine transporter is voorzien van een vergrendeling aan de voorzijde. Deze kan, na het loshalen van deze vergrendeling, eenvoudig achterover worden geduwd. De laadbak zal, als de machine wordt opgereden, vanzelf weer naar beneden kantelen als de machine over het kantelpunt heen gaat. Het nadeel hierbij is het feit dat de bak, ondanks dat deze veelal is voorzien van gasveren, met een klap naar beneden komt. Deze klap wordt toch overgebracht op het onderste chassis en dus ook op de trekhaak van het trekkende voertuig. Omdat machines vaak toch erg zwaar zijn is een mechanisch kantelbare uitvoering volgens ons dan ook eigenlijk niet geschikt om in te worden gezet als machine transporter.

De hydraulisch kantelbare machinetransporter is daarentegen een stuk comfortabeler in gebruik. Hierbij wordt, met behulp van een hand- of elektrische pomp, de laadbak achterover gekanteld. Nadat de machine is opgereden kan de laadbak weer rustig, en gecontroleerd, naar beneden zakken door de druk van het hydraulische systeem te laten ontsnappen.

Oprijplaten of oprijklep

Om een machine op te rijden is de machine transporter uitgerust met oprijplaten of een oprijklep. In veel gevallen zullen er, vanwege het hoge gewicht van een machine, steunen geïntegreerd zijn om het op- en afrijden zo makkelijk mogelijk te maken. Een oprijklep beslaat de volle breedte van de laadbak en is daardoor makkelijker, en sneller, in gebruik dan oprijplaten. Oprijplaten zul je toch neer moeten leggen, en afstemmen op de spoorbreedte van de machine.

Advies nodig?

Wilt u meer weten over de machine transporter, of hebt u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan even contact met ons op. Wij helpen u graag verder.